Zoom Info - Kereta Metro Makkah

Kereta metro yang menghubungkan beberapa tempat suci di sekitar wilayah Makkah mulai diuji sebelum digunakan untuk mengangkut jamaah haji. K...


Kereta metro yang menghubungkan beberapa tempat suci di sekitar wilayah Makkah mulai diuji sebelum digunakan untuk mengangkut jamaah haji. Kereta yang kerap disebut Mashair Railway ini akan menghubungkan Mina, Arafat, Muzdalifah, dan Makkah.

Menteri Dalam Negeri Arab Saudi, Pangeran Mansour bin Miteb, akan memeriksa tahap kesiapan kereta api itu pada Selasa (5/10). Kereta ini diharapkan dapat membawa perubahan drastik dalam pengakutan haji di antara tempat-tempat suci di sana. Ujian akan dilakukan selama 30 hari.

Dibangunkan dengan jumlah 6,5 milion riyal, kereta itu akan memiliki kapasiti  72 ribu jamaah setiap jam. Sembilan stesyen telah dibangun di Arafat, Mina, dan Muzdalifah. Setiap tempat itu dibangun tiga sesyen. Kereta api itu merupakan projek terbesar kedua yang berhasil dikerjakan Departemen Dalam Negeri setempat setelah pembangunan jambatan jumrah yang sarat teknologi tinggi di Mina dengan jumlah 4,5 milion riyal.

Habib Zain Al-Abidine, Wakil Menteri Dalam Negeri, mengatakan pada tahap pertama akan disediakan 10 rangkaian kereta yang masing-masing panjangnya 300 meter. ''Setiap kereta akan membawa sekitar 3.000 penumpang,'' katanya.

Namun sejauh ini pemerintah Saudi belum menetapkan harga tiket kereta tersebut. Dengan kereta itu, waktu tempuh selama menjalankan ibadah haji dari tempat-tempat suci itu diharapkan dpendekkan Jarak dari Arafat ke Muzdalifah akan ditempuh jamaah haji dalam waktu lima minit pada 9 Dzulhijah.  Dari Muzdalifah ke Mina pun akan ditempuh hanya dalam tempoh lima minit.

Zain Al-Abidin mengatakan, kereta akan beroperasi sepanjang tahun. Pada tahap kedua, projek kereta itu akan menghubungkan Mashair Railway dengan Masjidil Haram di Makkah dengan sebuah stesyen di Jalan Umm Al-Qura. Kereta ini juga kelak akan dihubungkan dengan jaringan kereta ke Madinah dan Jeddah. (Red: Budi Raharjo | Rep:Arab News/republika.co.id)




Artikel Berkait

Zoom Info 5010540512610144300

Post a Comment

emo-but-icon

item